Tripjes tijd

10 december 2017 - Airlie Beach, Australië

Zaterdag 25 November

Vandaag was een rustige dag en zijn we in 3,5 uur naar Airlie Beach gereden. Dit is een super mooi haven dorpje aan het water. We vonden een leuke camping die van alle gemakken voorzien was. Na het plonsen in het zwembad gingen we nog even langs de Coles en daarna, barbecueën maar! In de open keuken leerden we een Nederlandse meisje en een Belgische jongen kennen. Hier hebben we een tijdje gezellig mee gekletst. Zij waren met hun reis begonnen in Sydney dus konden ons een paar leuke tips geven!

Zondag 26 November

Vandaag gingen we op de zeilboot naar ‘The Whitsundays’! Jeeeej!!!! Om half 2 moesten we ons melden in de haven. Ik zag al veel jongeren met heel wat bier en wijn in hun handen.. Er gingen 28 mensen in één kajuit. Je kunt dus wel nagaan dat dit super knus werd. Het was een zeilboot met de prachtige naam ‘The British Defender’. Een bekende zeilboot die mee heeft gedaan aan vele races. We hadden een leuke crew, 2 meiden en een jongen. Hij was de kapitein! We kregen ons bed toegewezen en moesten vervolgens onze spullen goed vast binden, omdat we plat gingen zeilen. Nadat iedereen zich weer op het dek had verzameld konden we vertrekken. Thijs en William mochten de zeilen hijsen en op naar de eerste snorkelspot. We kregen stingersuits want het is stinger season van November tot April. Dit was overigens niet heel verkeerd want het water was best koud… Op de eerste snorkelplek was niet veel te zien. Het koraal was aardig afgestorven door een flinke orkaan in maart. Weer terug op de boot kwamen we erachter dat je toch wel moest vechten voor je plekje bij het avondeten. Als je de laatste bent is er vrij weinig meer over.

Maandag 27 November

Vanochtend was het ontbijt om 07:00 klaar, je raadt dus wel wie er nu met z’n neusje als eerste vooraan stond hahah. Vandaag zeilden we richting ‘Whitehaven beach’. Het was prachtig. Het strand was zooo wit en het water zo helder. Je zag allemaal kleine vissen, maar ook lemon sharks en stingrays (peilstaart roggen), magisch! Deze zijn op zich niet heel gevaarlijk, je moet alleen goed uitkijken voor de staart. Deze kan je flink pijn doen en in sommige gevallen kun je hieraan overlijden. Er zijn gelukkig veel mooie foto’s gemaakt waaronder ‘Turkije be like foto’s! ‘s Middags was er nog tijd voor een mooie snorkelplek. Met een klein groepje kwam Thijs in een school gele vissen en een paar mooie stukken koraal. Als avond eten kregen we spaghetti. ’s Avonds kon je gezellig op het dek in het maanlicht zitten. Hier kregen we nog wat drank aangeboden en werd er natuurlijk veel gelachen met Engelsen, Ieren en wat Nederlanders aan boord!

Dinsdag 28 November

Vanochtend waren we ook weer allemaal vroeg uit de veren. We gingen nog naar één snorkel plek voordat we weer terug zouden komen aan land. Het was vrij bewolkt met een harde wind. Wij vonden het wel best geweest met dat snorkelen. Wat denk je ? Degene die wel gingen snorkelen zagen een schildpad mét een baby… We hebben prachtige dagen gehad, maar ik was ook wel weer blij om aan land te zijn. We gingen weer terug naar dezelfde camping. Hier heb ik even een wasje gedraaid en hebben we lekker lang al het zout eraf gedoucht. ’s Avonds zijn we nog even naar de afterparty geweest. Hier hebben we gezellig met de groep een laatste avondmaal gesmikkeld en een paar biertjes gedronken. Super geslaagde dagen dus!!!

Woensdag 29 November

Vanochtend gingen we vroeg op pad.  We moesten 3,5 uur rijden naar Rockhampton. Een grote plaats met 60.000 inwoners. Hier hadden we een leuke camping geboekt aan The Fitzroy River. ’S Avonds heeft papa ons mee uit eten genomen bij een steakhouse restaurant. Een keer wat anders dan backpackers maaltjes.

Donderdag 30 November

Vanochtend hebben we rustig aan gedaan en zijn we even Rockhampton in gereden. In Airlie Beach hadden we al van iemand gehoord dat hier een soort cultureel centrum van de Aboriginals zat. Dit leek ons wel een leuke dagactiviteit aangezien het redelijk bewolkt was. Om 13.00 uur was de tour. Een aardige man leidde ons rond en kon ons ontzettend veel vertellen over de Aboriginal cultuur en geschiedenis van en in Australië. Hij speelde nog een stukje didgeridoo voor ons en hij heeft ons geleerd hoe we boemerang moesten werpen. Dit werd vroeger helemaal niet gebruikt als wapen, maar als sport.