Nog meer tripjes

22 december 2017 - Sydney, Australië

Zaterdag 2 December

Vandaag zijn we doorgereden naar ‘Town of 1770’. We zijn aan het eind van de middag nog even langs het  informatie centrum gereden om te kijken wat er allemaal in ‘Town of 1770’ te doen was. James Cook (grote ontdekkingsreiziger voor Engeland)heeft deze plaats zo genoemd omdat hij in 1770 voor de 2e keer voet aan land zette in Australië. Dit plaatsje wordt voornamelijk als vakantiebestemming van locals gebruikt maar is wel degelijk een grote trekpleister voor backpackers omdat je hier prachtig kunt surfen op hoge golven!

Zondag 3 December

Gistermiddag was Thijs zijn telefoon kwijt. Na een tijd zoeken was het deze morgen helaas nog niet anders… We zijn meteen op pad gegaan. Eerst naar het informatie centrum. (inmiddels hadden we de hoop al opgegeven..) Eenmaal bij het informatie centrum aangekomen kwamen we erachter dat deze nog dicht zat. 10 minuten later kwam dezelfde vrouw als gister aangelopen. Thijs zei al meteen dat hij z’n telefoon kwijt was en hoopte dat hij misschien hier zou liggen.. de vrouw draaide de deur open en brabbelde iets wat we niet konden verstaan. We dachten dat ze misschien eerst wilde openen ofzo. Nog geen 2 minuten later kwam ze weer naar buiten. Je raadt het niet! Mét Thijs z’n telefoon!!! Joehoeeee!!! Als een kind zo blij hahaha. De telefoon had blijkbaar op het dak gelegen en met mijn max verstappen skills is hij er in de bocht af gevlogen. Een vrouw zag dit en heeft de telefoon opgeraapt, is ons vervolgens achterna gereden. Toen ze ons niet meer kon vinden heeft ze de telefoon dus terug gebracht naar het informatie centrum! Nu konden de mannen met een gerust hart naar de surfschool. Hier moesten we om 10.00 verzamelen. Na een korte instructie konden we naar het strand lopen. Na 1,5 uur mochten ze dan eindelijk op de plank. Het begin ging met vallen en (niet) opstaan, maar daarna ging het beter en konden de mannen sommige waves staand verslaan. Aan het eind van de middag zijn we doorgereden naar Hervey bay. Dit is al in de buurt van Fraser Island. Hier hebben we een leuk hostel geboekt.

Maandag 4 December

Na een helse nacht was ik al weer om 06:00 wakker. Na 4 keer van positie te zijn gewisseld heb ik maar met Thijs van bed gewisseld. De matrassen waren zwaar doorgelegen en er liep een vieze dikke kakkerlak. Goed, voor zover de helse nacht. Vandaag zijn we in de regen doorgereden naar Brisbane. Hier hebben we op een camping geslapen.

Dinsdag 5 December

Om half 10 zijn we naar de binnenstad gereden om wat aankopen te doen voordat we papa af konden zetten bij het hostel. Het was wel een krakkemikkig spul daar. Hoe mooi ze het soms kunnen maken met foto’s… Het afscheid was wel een beetje moeilijk. Papa moest daar nog 1,5 dag zitten voordat hij naar huis ging. Wij konden helaas niet langer blijven, omdat wij naar Fraser Island gingen wat al eerder gepland was. Thijs en ik zijn weer terug gereden naar boven naar Rainbow Beach. Hier hadden we om 16:00 een meeting voor de Fraser Tour. We checkten in en kregen een kamer waar nog een Engels stel sliep. Om 16:30 begon de meeting. Je werd in 4 groepen verdeeld en er ging wat papierwerk aan vooraf. Ook werden er 2 filmpjes gedraaid met veiligheid en regels om op het strand te kunnen rijden. Na goed 1,5 uur waren we er ook wel klaar mee en konden we gaan koken. Die avond hebben we lekker rustig aan gedaan.

Woensdag 6 December

Vanochtend stonden we in alle vroegte om 07:00 uur op om te kunnen vertrekken naar Fraser Island. Er gingen 8 personen in  een auto. Je kunt dus wel nagaan dat dit veelste knus was op de achterbank. Onze auto was gezellig divers ingedeeld met Zwitsers, Denen, Canadezen en Nederlanders. We waren bijna bij de Ferry en opeens hoorden we een harde knal! Klapband... Er werd een nieuwe band gebracht en naar een klein half uurtje konden we weer op stap. Onze eerste stop was Lake McKenzie. Een prachtig meer, 100 meter boven het zeeniveau en zoetwater dus. Helaas had ik deze dag zwaar migraine dus van het uitzicht kon ik niet echt genieten. Na Lake McKenzie reden we door naar de lunchplek. Het was een parkje midden in het regenwoud. Fraser is dan misschien het grootste zandeiland van de wereld, het bevat ook nog een groot stuk regenwoud. Na de lunch zijn we over het strand naar het kamp gereden. Hier stonden allemaal kleine tentjes voor ons en een grote kamp keuken. ’s Avonds hebben we hier gezellig bij elkaar gezeten en elkaar leren kennen. Later op de avond hebben we de maansopgang nog op het strand bekeken onder een fantastische sterrenhemel. Ik wilde hier graag een foto van, maar dit is niet op foto te krijgen helaas..

Donderdag 7 December

Vanochtend was het ontbijt om 07:30. Rond half 9 gingen we op weg naar onze eerste stop: Eli Creek. Dit is een super mooie natuurlijke Lazy River. Voor de brakke Engelsen en Ieren kwam dit wel bijzonder goed uit. Er werden een paar luchtbanden te voorschijn getoverd en moesten we een klein stukje wandelen. Het water was ijskoud maar het was heel leuk. Na 1,5 uur gingen we door naar onze 2e stop: Champagne Pools. Dit wordt zo genoemd omdat de golven als champagneschuim over de rotsen klotsen in ronde pools waar we konden zwemmen. Na de Champagne Pools zijn we nog doorgereden naar het SS Maheno Shipwreck. Deze ligt al sinds 1936 op Fraser Island. Uiteraard was dit super toeristisch en hebben we100 foto’s mét toeristen er bij op… Na het Shipwreck zijn  we doorgereden naar Indian Head. Hier moesten we 50 tot 100 meter stijl omhoog klimmen. Na de klim had je prachtig uitzicht over de zee. Hier zagen we nog een mantaray van 2,5 breed en een schildpad. Achter ons op de berg kroop nog een giftige slang voorbij, wist de gids ons te vertellen. Na deze stop zijn we weer terug gereden naar het kamp. Hier hebben we in de avond gezellig bij het kampvuur gezeten.

Vrijdag 8 December

Vanochtend werden we wakker op de laatste dag van onze Fraser trip. Om 7.00 uur werden we wakker geschreeuwd en moesten we onze tent uitbezemen en al onze spullen inpakken. Om 7.30 even een ontbijtje en weer in de auto’s. Thijs vond het geweldig om op het strand te rijden in het losse zand! Onze eerste stop was bij Lake Wabby. Hier ging eerst een 45 minuten durende klim aan vooraf, in het zand… Het eindresultaat was wel prachtig! Na goed een uur kon de afdaling weer beginnen. Eenmaal beneden reden we door naar de hoofdstraat van het eiland. Hier hebben we geluncht en daarna zijn we terug gereden naar de ferry. Aan het eind van de middag waren we weer terug in het hostel. We hebben lekker gedoucht en zijn uit eten geweest met Evelien, onze mede-dutchie van Fraser. Na onze maaltijd kwamen we nog meer dutchies tegen in het kleine plaatsje Rainbow Beach. Zij zouden de volgende dag ook doorrijden naar Noosa.

Zaterdag 9 December

Vanochtend zijn we  rond 10:00 doorgereden naar Noosa, ook wel het Saint Tropez van Australië genoemd. We hebben Evelien afgezet bij haar hostel en zijn zelf doorgereden naar de camping. Deze was weer van alle gemakken voorzien, een groot zwembad, pooltafel, tafeltennis tafel en een hele grote buitenkeuken mét pizza oven!!! Ook kwamen we weer de Nederlanders van onze Fraser trip tegen. Hier hebben we ’s avonds gezellig een potje mee gekaart. Rond een uurtje of 8 barstte er een enorme storm los. Ik bedacht me ineens dat de ramen van onze tent nog open stonden..  Dit werd dus rennen door de regen… Ons hele luchtbed was nat.

Zondag 10 December

Hoe koud het gisteravond nog was, hoe bloedheet het de volgende ochtend was. Om 07.00 werd ik de tent alweer uit gebrand. Onze natte spullen waren dus zo weer droog. Eerst moest er vanochtend nog even Expeditie Robinson gekeken worden, waarna we om half 10 op pad gingen naar het stadje van Noosa om een kajak te huren. Het was super zwaar om te doen, maar na een goed kwartier hadden we het bootje onder controle. We hebben onze spierballen vanaf het begin goed getraind, omdat we te eigenwijs waren en naar een mooi strand wilden. We gingen een half uur recht tegen de stroming in. Hier hebben we lekker even gelegen en vervolgens zijn we nog verder over de rivier gevaren. Onder de bruggen door en om de villa’s aan het water heen. Het was net Venetië daar! Na goed 3 uur waren we weer heel en zonder om te slaan terug bij het verhuur bedrijf. Nu hadden we wel een lunch verdiend! Eerst hebben we Evelien opgehaald bij haar hostel. Zij wist een leuk tentje waar we even een hapje konden eten. Aan het eind van de middag zijn we weer terug gegaan naar de camping. Samen met de Nederlanders van Fraser Island zijn we nog even naar de Woolworths geweest om ingrediënten voor onze pizza avond te kopen. De beste creaties kwamen naar voren en het was super lekker!

Maandag 11 December

Today is my Birthday!!! (Alhoewel dat niet zo voelde). Het was voor het eerst heet op mijn verjaardag! We vertrokken om 06:45 al naar het Noosa National Park. Hier hebben we een prachtige hike van 9 kilometer gemaakt en konden we zelfs nog dolfijnen spotten. Op de terugweg begon het ineens keihard te regenen. Opzich had de mistige zee en stromende regenwoud ook wel wat moois (en warm blijft het altijd). Eenmaal terug op de camping had Thijs mooie slingers opgehangen in onze campingkeuken haha. Na de hike waren we natuurlijk wel een beetje moe, dus hebben we ‘s middags lekker aan het zwembad gelegen. ’s Avonds hebben we gezellig met onze mede-dutchies drankjes gedronken.

Dinsdag 12 December

Vanochtend moesten we om 10.00 uitchecken en zijn we doorgereden naar de Kondalilla Waterfalls. Dit was een beste daling en klim, maar wat een prachtig uitzicht zeg!! Na de Waterfalls was het nog een uurtje naar Brisbane. Het is hoogseizoen langs de oostkust dus de prijzen van de campings zijn niet normaal op dit moment. Goed, er was wel weer een heel mooi zwembad... Onze mede-dutchies waren er uiteraard ook weer gezellig bij!

Woensdag 13 December

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan omdat we de dag graag door wilden brengen in Brisbane. We moesten eerst een stukje met de auto en daarna nog een half uur met de bus. Brisbane is een super grote mooie stad. Er loopt een grote rivier midden door Brisbane, The Brisbane River, hoe toevallig.. Hier ging de hele dag een gratis Ferry overheen die ons mooi van plek naar plek kon brengen. Er was een prachtige lagoon midden in de stad, met wolkenkrabbers op de achtergrond, heel bijzonder. Ook waren er mooie botanische tuinen, wat echt een apart gezicht blijft in zo’n grote stad. De stad is wel ineens heel druk en je ziet zoveel verschillende mensen, dat we twee dagen hier wel genoeg vonden.

Donderdag 14 December

Vanochtend zijn we naar het Chermside Westfield shopping center in Brisbane geweest. Dit was echt een mega groot centrum net buiten Brisbane! Rond de middag hadden we met Josje afgesproken, van onze Nederlandse Job in Cairns. Zij had de zorgpas voor Thijs bij zich om medicare aan te vragen. Mijn bikini en medicare pas waren echter nergens nog te bekennen… Na even gezellig bijgekletst te hebben zijn we doorgereden naar ‘The Gold Coast’. Een local wees ons op een meer waar weinig toeristen komen, waar we even gezwommen hebben. Verderop aan deze kust was een prachtige skyline aan het strand te zien. Een Italiaans opaatje stond hier raar aan een touwtje te trekken en met een soort plectrum het zand te aaien. Door hem toch maar even aan te spreken heeft Thijs nog een leuke ervaring opgedaan. De beste man was namelijk wormen van 50 cm aan het vangen en gaf Thijs ook een plectrum (wat een soort oester bleek te zijn). Helaas heeft hij geen enkele worm verder dan 2 cm uit de grond weten te trekken. Na een uurtje strand zijn we doorgereden naar Byron Bay. Hier hadden we weer een camping met onze mede-dutchies geboekt.

Vrijdag 15 December

Vandaag hebben we relaxed aan het zwembad gelegen en zijn maar eventjes Byron Bay ingereden. Het is een hippie dorp waar een lekkere sfeer hangt. We hebben wat boodschappen gedaan en uitgezocht waar we een surfboard kunnen huren (ook IK ga me eraan wagen!!). Op de camping leerden we nog meer dutchies kennen. Een leuk stel uit Zwolle. ’s Avonds werd er natuurlijk weer gezellig gekaart.

Zaterdag 16 December

Vanochtend zijn Thijs en ik eerst naar het Light house van Byron Bay gereden. Dit is het meest oostelijkste punt van Australië. Het uitzicht was prachtig. Hierna zijn we even doorgereden naar het dorpje van Byron Bay. Dit was in de ochtend al gezellig in het café met een kopje koffie. Om 10:00 hadden we met alle mede-dutchies weer afgesproken. Koen, Thijs & Ben gingen de surfboards halen. Gewapend met onze boards, een neus vol zonnebrand en een UV shirt, gingen we de golven trotseren. Thijs gaf goed les (de theorie tenminste) en het lukte me om op m’n knieën te gaan zitten op een golf. De keren erna gingen wat minder en m’n holtes waren inmiddels goed gespoeld met al dat zoutwater. Surfen is hard werken zeg pff! De rest van de middag hebben we nog lekker aan het strand gelegen en aan het eind van de middag zijn we doorgereden naar een mooie goedkope camping iets verderop. Hier hebben we gezellig met z’n allen gekookt.

Zondag 17 December

Vandaag zijn we via het dorp Yamba naar Coff’s Harbour gereden. Helaas waren alle winkels gesloten… we vreesden dus ook dat het enige Nederlandse restaurant dicht zat en dat ons zomaar een broodje frikandel speciaal door onze neus zou worden geboord.. en jawel hoor, gesloten…. We waren dus genoodzaakt om weer terug te gaan naar de camping. Nu hadden we wel een leuk vooruitzicht voor morgen J!

Maandag 18 December

Eerst maar eens even naar de Mac voor koffie en wifi. Dit is vaak de enige plek waar we de tijd nemen om met onze telefoon weer op de hoogte van alles te komen. Alle dagen gaan door nieuwe ervaringen, reizen en ons huisje gereed maken zo snel, dat er vrij weinig tijd voor is (alleen maar goed!).

Toen het eenmaal lunchtijd was, zijn we terug gegaan naar het Nederlandse restaurant en hebben we een heerlijke frikandel speciaal en kroket naar binnen gewerkt. Na deze fantastische lunch zijn we doorgereden naar een goedkope camping in Wauchoppe. Hier konden we gezellig met z’n allen Expeditie Robinson terug kijken!

Dinsdag 19 December

Vandaag zijn we doorgereden naar een klein plaatsje dat Port Macquarie heet. Hier zijn we mooi langs de haven gereden. Daarna reden we door naar Port Stephens. Hier hebben we op een mooie camping de rest van de middag gezwommen en overnacht.

Woensdag 20 December

Vanochtend gingen we al vroeg op pad, omdat 42 graden de voorspelling was. We hebben een mooie hike de berg op gemaakt in Port Stephens om te genieten van een uitzicht met meerdere stranden op rij. Hierna zijn we met de mede dutchies naar het strand gegaan voor afkoeling. Ook hier heeft Thijs een wandeling van een uur gemaakt om op een zandbank te komen tussen twee eilanden in. De golven kwamen hierdoor van twee kanten en klapten tegelijk tegen je aan, bizar om mee te maken! In de middag stond sandboarding nog op de planning, maar om met 42 graden ook nog fanatiek op het nog warmere zand te gaan sporten was iets teveel van het goede. We zijn maar doorgereden naar een klein plaatsje boven Newcastle, Tomago. Eenmaal op de camping aangekomen zijn we het zwembad snel ingedoken en er de rest van de middag niet meer uit gekomen. Voor laura’s verjaardag hebben we nog pannenkoeken gebakken met z’n allen en wat biertjes gedronken.

Donderdag 21 December

Vandaag zijn we in Newcastle naar een fort uit WO l geweest. Hier mochten we live een kanonschot bijwonen, een ritueel dat de opaatjes in uniform hier iedere dag stipt om 13.00 uitvoeren. Na nog een kop koffie in het centrum hebben we de rest van de koude bewolkte dag op de camping doorgebracht. Sydney komt nu wel heel dichtbij!

Vrijdag 22 December

The Blue Mountains staan voor het hele weekend op de planning. Vanochtend hebben we niet veel aanstalten gemaakt om weg te komen, omdat er op de gratis campground weinig te doen was vanmiddag en het maar drie uurtjes rijden was. Na een uurtje rijden stopten we even bij de Mac voor een gratis wifi en oplaadpunt. Nu konden we gelukkig de finale van Expeditie Robinson terug kijken, Jippie!! Helaas bleek er op de campground alleen een koude douche te zijn, maar gelukkig ook een normaal toilet! Morgen dan maar een korte marinedouche voordat we gaan we hiken door de Blue Mountains.

1. José Broenink:
    28 december 2017
    Hallo Thijs en Rozemarijn!
    Wat een leuk blog schrijven jullie en wat maken jullie veel mee.
    We waren gisteren bij opa en oma en vonden het leuk om jullie blog te kunnen lezen.
    We hebben de link doorgestuurd naar onszelf zodat we jullie ook kunnen volgen.
    Heel veel plezier nog gewenst en veel groeten van Ben en José.