De 1e week in Cairns

2 oktober 2017 - Cairns City, Australië

Vrijdag 22-09-2017                                                                                                       Na nog wat potjes skibbo en het vieze eten op Hong Kong Airport, was het eindelijk zo ver om in het vliegtuig te stappen richting Cairns! We’re so excited!!!

In het vliegtuig hadden we opeens stoelen met extra beenruimte. Thijs was hier natuurlijk erg blij mee. Ik aan de andere kant wel wat minder, want mijn armpje was nu te kort om spelletjes te spelen op het scherm voor mij.. Al met al hebben we gelukkig een paar uur kunnen slapen op deze 7 uur durende vlucht.

In het begin van de vlucht kwamen we nog aan de praat met Carl-nogiets. Hij kwam uit Denemarken en was 19 jaar oud. Zijn portemonnee was gestolen in Hong Kong.. Hij had dus geen bankpas, creditcard of geld. Alleen zijn paspoort en vliegticket. Een chinees had hem zelfs nog eten gekocht omdat hij zowat dood ging van de honger. Thijs bood snel zijn borrelnoten aan hem aan.

Zaterdag 23-09-2017                                                                                                   Om 06:30 kwamen we aan in Cairns, na verschillende controles met honden, konden we doorlopen naar de bagageband. De mensen waren hier ineens een stuk vriendelijker en verwelkomden ons met open armen in Aussie. Buiten stond de vrouw van de AirB&B al op ons te wachten in de Jeep. Het was een klein huisje met een grote tuin. Ook hebben ze 2 grote Bulldogs met 9 kleine puppy’s van 1 week oud. SUPER LIEF! Alleen het stinkt wel een beetje in huis.. Ze woont hier samen met haar Australische vriend en hun dochtertje Mia van 1,5. Nadat ze ons een rondleiding door het huis had gegeven hebben Thijs en ik lekker even gedoucht naar 2,5 dag. ’s Middags zijn we even naar het supermarktje verderop gelopen om wat boodschappen in te slaan. We dachten even 1 uurtje te gaan slapen.. Dit werden er per ongeluk 5… JETLAG…

Zondag 24-09-2017                                                                                                      Na een kort nachtje werden we voor het eerst wakker in Cairns. Na het ontbijt hadden we vast wat berichten op verschillende Facebook pagina’s geplaats voor het zoeken van een camper busje en werk. Na een paar minuten ontvingen we al bericht. Ik zocht naar een baantje als au pair, maar wel short term, omdat we natuurlijk nog verder dan Cairns willen reizen. Diezelfde middag gingen Thijs en ik naar Cairns City.

Helaas hadden we nog geen Australische dollars en alleen een creditcard. We moesten een stukje lopen naar de bushalte. Het laatste stukje zelfs rennen. Ja bussen komen hier wel op tijd!! Eenmaal aangekomen bij de bus, bekaf en bezweet, vertelde de uiterst aardige man, dat we niet met een creditcard konden betalen maar alleen met dollars. KUT.

We keken een beetje om ons heen en hoorden wel een aantal mensen in de buurt. Thijs liep naar het eerste huis naast de bushalte, het was een klein huis met een grote veranda, echt Amerikaans. Hij kwam een beetje aan de praat met die vrouw en legde het probleem uit. Opeens zei ze: Ok. Just one moment please. Wij dachten: oke, het zal wel, raar dit. Wat denk je ? Ze kwam terug met 6 dollar!!! Hier voor jullie zegt ze!! De verbazing was duidelijk van onze gezichten af te lezen!! Huhhh??? Ze gaf het gewoon aan ons!! We zeiden al, we komen het vanavond of morgen terug brengen!! Nee dat hoefde niet zei de vrouw. Toch zijn we van plan om het terug te geven. In het bushokje zat een donkere vrouw een shaggie te roken. We vertelde haar super enthousiast wat ons zojuist was overkomen. Ze lachte en zei: Wie goed doet, ontvangt de zegen van god. Wij dachten: pff ja oke zal wel haha. Ze zei wat doen jullie in deze buurt? Dit is niet zo’n beste buurt, jullie moeten hier ’s avonds niet komen!! Er is hier veel agressie en hang jeugd. Kijk precies wat wij al dachten.. Daarom gaan we denk ik het geld ook maar morgen terugbrengen in plaats van vanavond.

Pff, nou eindelijk aangekomen in Cairns City na een kort maar prachtig bus tripje, de bus reed namelijk door het National Park hier in de buurt. Dit is een regenwoud met botanische tuinen. Alleen met de bus er door heen rijden was al prachtig.

Cairns City: Een prachtige stad vol met kleuren en mooi aangelegde perkjes. Alle mensen waren super vriendelijk en we gingen even wat drinken bij ‘De Cotton Club’. Hier wachtten we op Francesca. Een Italiaans meisje die op dat moment ook Au Pair was. Zij verlaat het gezin op zaterdag om haar reis verder te vervolgen. Van haar kan ik misschien het stokje overnemen. Na een super leuk en enthousiast gesprek ging zij er weer vandoor.

Thijs en ik zijn naar het shopping center van Cairns gelopen. Dit is een heel groot overdekt gebouw met leuke winkeltjes, de nieuwste fashion hangt hier al overal! Helaas kan ik natuurlijk weer niets kopen omdat dat niet allemaal in die tas past.. living the life of a backpacker…. Mijn fashonista hart doet pijn..

Goed! Na het shopping center zijn we doorgelopen naar de Blue Lagoon. Dit is een aangelegd zwembad tegen de zee met gras en zand. Mensen kunnen hier gewoon gratis gebruik van maken. Hier hebben we heerlijk onder de palmbomen gelegen.

Om een uurtje of 18:00 hebben we een hapje gegeten. Het word hier al vroeg donker. 18:00. Na het eten liepen we terug naar de bushalte. Het was zondag dus niet alle bussen reden. De buschauffeur wilde ons gelukkig iets verder afzetten dan de beruchte ‘ Murrey Street’ (hier waren we dus opgestapt). Hij vertelde ons dat dit samen met de Jensen wijk, de slechtste wijken van Cairns zijn. Hebben wij weer...

Eenmaal weer ‘thuis’ in onze air b&b hebben we even een wasje gedraaid met al onze vuile vliegtuig kleding. Ik kreeg diezelfde avond nog een bericht van Francesca, dat de moeder, Thijs en mij wel leuk vindt voor het gezin. Ze vroeg of we donderdag een nachtje proef komen slapen! Super leuk. Zij is een alleenstaande moeder van 3 kinderen. Haar dochtertje heet Lili en is 6 jaar oud. de vrouw heeft een eigen bedrijf maar studeert ook nog voor advocate. Francesca liet ons al wat foto’s zien. Dit wordt volgens mij helemaal fantastisch.

Maandag 25-09-2017                                                                                          Vandaag gaan Thijs en ik even een bankrekening openen en een sim kaart kopen. We gingen weer naar de bushalte van Murrey Street om de 6 dollar terug te geven aan de mevrouw. We hadden alleen niet gekeken naar de bus tijden en moesten dus nog 20 minuten wachten. De mevrouw van de 6 dollar moest naar haar werk dus ze vroeg of we mee wilden rijden, super lief. Haar auto was echt een wrak en het was een wonder dat hij onder het rijden niet uit elkaar viel.. maar dit bespaarde ons wel weer even enkele dollarsss!!

De bank gaf aan alleen op afspraak te werken. Die hebben we dus nu gemaakt voor morgen om 11:45. Vervolgens zijn we naar de Vodafone winkel geweest en hebben een telefoon abonnement genomen. Wij hebben dus nu ook een Australisch nummer om te bellen en te sms’en. Bellen van en naar Nederland is erg duur dus een goed alternatief is dan whatsapp-bellen, Skype of face-timen. Die middag hebben we nog lekker even kunnen zonnen bij de Lagoon.

Onze Australische nummers:

Thijs: 0426 359 973

Roos: 0426 280 942

Dinsdag 26-09-2017                                                                                            Vandaag hebben we een bankrekening geopend. Binnen een uurtje stonden we alweer buiten!

Door naar de supermarkt om een lunch in te slaan. OVERAL SUSHI HIER (L)!!! Daarna nog lekker even in de zon gelegen, uiteraard ingesmeerd met factor 50+!

Er kwam een meisje naar me toe. Ze werkte voor Paradise Travels, zij doet promotiewerk voor hen. Ze nodigde ons uit voor een feestje deze avond. Het was geheel gratis en vrijblijvend, dus dat klonk al goed. Aan het eind van de middag hebben Thijs en ik nog even wat eten gehaald en waren we weer op weg naar de AirB&B om eten te maken en ons klaar te maken voor het feestje.

Eenmaal aangekomen bij de bushalte, bleek het de verkeerde te zijn.. Je moet mij dit ook niet uit laten zoeken met dat gekke bus netwerk.. We liepen door naar Jensen Street, ook een buitenwijk. Hier moesten we 20 minuten op de bus wachten in het pikkedonker. Na nog geen 10 meter in de straat te zijn gelopen werden we al 4x met de dood bedreigd, we zijn maar snel weer naar onze AirB&B gelopen. De bewoners van de AirB&B hebben ons toen naar de stad gebracht.

Het feestje begon om 20:00 met wijn en beer-pong. We hebben een japanner, 3 Denen en 2 Duitsers ontmoet. Ze waren allemaal super vriendelijk en we hebben leuk met ze kunnen kletsen, na een uurtje gingen we naar Wool Shed. Dit is een club boven ‘The Cotton Club’ waar Thijs en ik al eerder eens iets hadden gedronken. OMG, ID vergeten…. Wisten wij veel dat we die mee moesten nemen. De eigenaar van Paradise Travels, die kent natuurlijk iedereen, hij liep naar de security en wenkte ons dat we mee moesten komen. De security man vroeg hoe oud we waren, 22 & 25 meneer.. Hmm , toen kregen we een stempel en mochten we doorlopen J!!! Yeah. Het was erg gezellig en er was gratis drank, eten en goede muziek. Helaas moesten we wel weer worden opgehaald om half 11.. (Sorry voor de mensen die ik ging Face-timen op dat moment hahaha).

Woensdag 27-09-2017                                                                                                 De mevrouw van de AirB&B blijft wel elke dag lang thuis, ze heeft geen werk. Dus dat is best wel irritant dat je niet het hele huis voor jezelf hebt. ‘S middags zijn we nog even naar de stad geweest voor een hoed/pet en een paar tuinhandschoenen haha. Morgen mogen we aan het werk in de tuin!! Wat een feest! Ook zijn we nog even bij de Lagoon geweest en hebben we Hanna opgezocht.

’S Avonds hebben we een filmpje gekeken.

Donderdag 28-09-2017                                                                                      Vandaag hebben we al onze spullen ingepakt want om 15:00 kwam Francisca ons ophalen. We verhuizen vandaag over naar het Au Pair gezin. Ik mocht meteen in de grote Kia rijden. Automatisch reed ik naar de rechterkant van de weg. But keep in mind, stay on the left!!!! Dit was zoooo eng. We reden naar het huis van het au pair gezin. Dit huis ligt in het plaatsje Redlynch, net buiten Cairns, aan de Rocks Road. Als jullie dit opzoeken op google Earth, kunnen jullie een beetje zien waar we op dit moment zitten. We hebben die avond samen gegeten en geslapen in een super schattige caravan. De andere Au Pair gaat morgen naar huis dus vanaf morgen kunnen we in haar kamer in het huis.

Vrijdag 29-09-2017                                                                                             Vanochtend stonden we vroeg op. Mary (de moeder van het gezin) had voor ons een klusje bij een vrouw geregeld om de tuin te doen. Voor 3 uurtjes werk kregen we 120 dollar. Dit is omgerekend zo’n 85 euro. de ochtend begon al goed. Ik had de sleutel van het huis en de auto in het huis laten liggen… Dus ik moest Mary wakker maken…. Uiteindelijk waren we goed en wel om 06:15 onderweg naar de vrouw. Ze stond al op ons te wachten. Het is erg warm overdag, vandaar dat we zo vroeg begonnen. De vrouw was super aardig en was super blij met de hulp.

In de middag hebben we (Francesca, Lili & Thijs )nog even rondje gemaakt, zodat ik goed weet waar ik Lili overal naar toe moet brengen. Ze heeft een druk leventje. Ook moet ik elke avond koken. Dit is wel een beetje jammer.

Zaterdag 30-09-2017                                                                                                   Om 09:00 gingen we een auto van iemand wassen. Het was een super aardig man, die erg enthousiast was over een of andere football finale die dag. Vandaar dat wij zijn auto schoon moesten maken, want hij moest natuurlijk de hele dag football kijken haha. 2 uur later en een schone auto, kregen we 60 dollar en een six pack bier. Die middag zijn we naar de Lagoon gegaan. Het was best bewolkt. Toch kwam ik erachter dat ik die ochtend in die paar uurtjes flink was verbrand.. Dus ook al is het bewolkt, verbranden doe je geheid hier. We houden van onze zonnebrand met 50+!

Zondag 01-10-2017                                                                                           Vanochtend hadden we een job interview in holloway’s Beach. Ook net buiten Cairns. Het was een Nederlandse vrouw die haar kinderen graag nog meer Nederlands wilde leren en dat we haar komen helpen met schoonmaken, het zijn 3 schattige kindjes, maar wel erg druk. De oudste spreek het beste Nederlands. Vanaf morgen mogen we ze les geven.

Meester Thijs en juf Roos! Hoe leuk!!!! Ook heeft ze een zwembad in haar tuin! Dat is nooit verkeerd aangezien het hier elke dag 30 graden is! Toen we weg wilden gaan, gaf ze ons gewoon 50 dollar!!!! Zo lief, maar ze was gewoon zo blij dat we haar wilden helpen? Unbelievable. De mensen zijn zo aardig hier! Fantastisch. Daarna zijn we door gereden naar Daintree Rainforest. Hier hebben we een krokodillen tour gedaan. Een krokodil gezien en deze op de terugweg een prooi zien vangen!! op de terugweg heb ik het eerste dier in m’n hele leven aangereden… EEN 2 meter lange zwarte SLANG. OMG! Gelukkig was het een slang en geen Kangaroe ofzo…Vanavond hebben we samen met de kids gegeten bij t pizza restaurant iets verderop van hier.

Maandag 02-10-2017                                                                                       Vanochtend moesten we op 08:00 bij de Nederlandse vrouw zijn voor the teaching lessons. Thijs en ik hebben met de kinderen gezwommen, gedanst en gekleurd. 2 uurtjes later waren we weer 100 dollar rijker! ’S Middags zijn we nog even met de jongens naar de prachtige waterval geweest, hier 10 minuutjes vandaan. De foto’s vinden jullie onder het kopje ‘Foto’s’.

Talk to you soon!!                                                                                                     xxxxxx